sahabat tikam belakang

February 18, 2008 at 6:07 am (Uncategorized)

Sahabat tikam belakang? Pernahkah anda mengalaminya? 

 “Sebaik-baik sahabat disisi Allah ialah orang yang terbaik terhadap temannya dan sebaik-baik jiran disisisi Allah ialah orang yang terbaik terhadap jirannya” (H.R al-Hakim) “Teman yang paling baik adalah apabila kamu melihat wajahnya, kamu teringat akan Allah, mendengar kata-katanya menambahkan ilmu agama, melihat gerak-gerinya teringat mati..” (Haslinda Lukman, Majalah Cahaya Feb 06) Dalam Islam, faktor memilih kawan amat dititikberatkan. Hubungan persahabatan adalah  hubungan yang sangat mulia kerana sahabat berperanan dalam membentuk personaliti seseorang individu. Ada sahabat yang sanggup menghulurkan tangan ketika kita susah dan menjadi peneman di saat kita sedang berduka. Namun, tidak kurang juga sahabat yang hanya tahu menumpang kesenangan di atas sahabat yang lain. Bila sekali kita jatuh, jangankan hendak menghulurkan tangan, memandang wajah kita jauh sekali. Saya yakin, bukan sahabat jenis ini yang anda mahukan. Sahabat? Apa itu sahabat?. Ada orang kata sahabat itu macam bulu tangkis, belum main dipegang, bila main dipukul. Ada juga orang kata sahabat itu diiibaratkan macam bola ragbi, belum dapat direbut, dah dapat dilindung dan dijaga. Apa pun takrifannya, bagi saya seorang sahabat itu amat sukar dicari, lebih sukar ditinggalkan, dan mustahil dilupakan, seorang sahabat yang sanggup berkongsi suka duka dan menyelami perasaan sahabatnya yang lain, menghulurkan tangan di kala kita memerlukan pertolongan dan bantuan. Berbeza dengan istilah kawan, bergantung kepada individu untuk mendefinisikannya, tetapi bagi saya seorang kawan tidak ada yang istimewa, hanya sesuai untuk dijadikan tempat berborak dan biasanya kawan untuk bergembira lebih ramai daripada kawan berduka. 

Apakah ciri-ciri sahabat yang baik? Seorang bijak pandai berpesan kepada anak lelakinya: ”Wahai anakku, sekiranya engkau berasa perlu untuk bersahabat dengan seseorang, maka hendaklah engkau memilih orang yang sifatnya seperti ; jika engkau berbakti kepadanya, dia akan melindungi kamu; jika engkau rapatkan persahabatan dengannnya, dia akan membalas balik persahabatan kamu; jika engkau memerlukan pertolongan daripadanya, dia akan membantu kamu; jika engkau menghulurkan sesuatu kebaikan kepadanya, dia akan menerimanya dengan  baik; jika dia mendapat sesuatu kebajikan (bantuan) daripada kamu, dia akan menghargai atau menyebut kebaikan kamu. “Jika dia melihat sesuatu yang tidak baik daripada kamu, dia akan menutupnya; jika engkau meminta bantuan daripadanya, dia akan mengusahakannya; jika engkau berdiam diri (kerana malu hendak meminta), dia akan menanyakan kesusahan kamu; jika datang sesuatu bencana menimpa dirimu, dia akan meringankan kesusahan kamu; jika engkau berkata kepadanya, nescaya dia akan membenarkanmu; jika engkau merancangkan sesuatu, nescaya dia akan membantu kamu; jika kamu berselisih faham, nescaya dia lebih senang mengalah untuk menjaga kepentingan persahabatan; dia membantu menunaikan tanggugjawab serta melarang melakukan perkara buruk dan maksiat; dan yang terakhir sekali ialah dia mendorongmu dalam mencapai kejayaan di dunia dan di akhirat.

“Pernahkah sahabat anda menikam anda  daripada belakang?. Apakah perasaan anda ketika itu? Adakah marah, pedih, perit, benci atau dendam bermaharajalela di dalam hati anda?. Daripada apa yang saya faham, tikam belakang ini merupakan satu tingkahlaku di mana seorang sahabat bermuka-muka depan sahabatnya yang lain. Sebagai contoh, depan kita segala-galanya baik, manis tetapi di belakang kita, dialah gunting dalam lipatan. Segala rahsia dan amanah yang kita kongsikan bersama dengannya, habis dijaja kepada orang lain dan yang lebih menakutkan apabila ianya melibatkan maruah kita. Perbuatan seperti ini tidak memberi manfaat malah lebih memburukkan keadaan kedua belah pihak dan juga masyarakat sekeliling yang telah mengetahui perkara sedemikian. Secara tidak langsung, pihak yang telah ditikam belakang itu tadi akan merasa ditindas, dianiayai dan dimalukan oleh sahabat sendiri. Tikam belakang biasanya terjadi apabila seseorang itu menyimpan perasaan iri hati terhadap orang lain, tidak berasa senang dengan apa yang mereka ada, cemburu dan dengki di atas kejayaan orang lain.

Dalam urusan bisnes pula, seseorang itu sanggup menikam sahabat mereka demi untuk mencapai apa yang diingininya, menjatuhkan sahabat sendiri dan mentertawakan mereka setelah berada di puncak. Selain itu juga, bagi mereka yang menyimpan dendam terhadap seseorang mungkin menjadi salah satu punca tikam belakang berlaku dalam persahabatan. Demi kerana dendam yang tidak berbalas, individu ini sanggup mengambil jalan mudah untuk menganiaya sahabat sendiri sekalipun bersahabat selama bertahun-tahun.  Akibat daripada insiden tersebut, hubungan individu dengan sahabatnya akan menjadi renggang seterusnya menjadi penghalang untuk mereka kembali menjadi intim. Keadaan ini akan berterusan, mungkin untuk sebulan, setahun atau mungkin selama-lamanya, bergantung kepada mereka yang mengalaminya dan sejauh mana kekuatan diri mereka dapat bertahan.

Adakalanya, mereka yang pernah ditikam belakang ini akan menyimpan perasaan dendam sekalipun mereka telah memaafkan individu yang menganiaya mereka. Ini kerana, bukan mudah bagi mereka untuk melupakan apa yang telah diperlakukan ke atas mereka lebih lagi jika ianya melibatkan maruah mereka yang telah tercalar dan diketahui oleh umum. Oleh itu, berwaspadalah bila kita berbicara kerana kita tidak sedar adakalanya kita membuka cerita orang lain sehingga boleh mendatangkan aib pada individu yang terbabit. 

Di sini ada beberapa responden yang pernah dianiaya oleh sahabat sendiri, lebih lagi jika sahabat itu merupakan tempat kita berkongsi segalanya sehinggakan ahli keluarga keduanya telah pun saling mengenali. Ikuti kisah Noor Syahadah Yaziz, pelajar USIM. “Saya bersahabat dengan S ketika saya menjalinkan hubungan dengan A. Pada ketika itu, S memang mengetahui hubungan kami dan tidak putus-putus menyatakan doanya agar kami dijodohkan bersama. Ibu bapa saya juga mengetahui perhubungan di antara kami bertiga. S saya anggap seperti kakak sendiri dan ibu saya menganggapnya sebagai anak. Hubungan kami memang intim sehinggakan tiap kali saya dan A keluar, S akan turut serta. Hari-hari yang dilalui memang indah tetapi ianya tidak ke mana. Pada mulanya saya tidak mengesyaki apa-apa, namun setelah saya perhatikan, A dan S seakan-akan mempunyai hubungan istimewa tetapi merahsiakanya daripada saya. Suatu hari saya di kejutkan dengan berita yang tidak saya jangkakan langsung. A dan S memberitahu saya mengenai perancangan mereka untuk membina masjid pada tahun ini. Dan mereka mahukan saya berada dalam majlis tersebut. Kata mereka, kehadiran saya amat penting. Saya jadi bingung, di mana harus saya letakkan maruah saya yang yang telah tercalar, depan-depan saya mereka guris perasaan saya, hancur dan remuk hati saya. Di waktu itu, hanya Allah sahaja yang tahu betapa luluhnya hati ini. Tergamak mereka berbuat demikian. Adakalanya saya bermonolog sendirian, apakah silap saya hinggakan mereka sanggup menganiaya sahabat dan kekasih sendiri?. Saya sudah memaafkan mereka tetapi untuk menerima mereka kembali dalam hidup saya, itu sesuatu yang mustahil dan tidak mungkin saya lakukan sekalipun mereka merayu.” Begitulah luahan hati Noor Syahadah. Sebagai sahabat, tidak sepatutnya perkara sebegini berlaku, lebih-lebih lagi kita sedia maklum yang sahabat kita sudah mempunyai seseorang yang istimewa dalam hidupnya. Dan sebagai seorang kekasih, janganlah kita bersikap seolah-olah tiada perasaan setelah kata-kata manis dan segala janji telah ditabur kepada Syahadah.

Seterusnya, mari kita ikuti cerita Norlaili Zakaria, juga pelajar USIM. “ Dalam bersahabat, tidak semuanya baik. Kadang-kadang sahabat ni hanya tahu bermuka-muka. Depan kita, manisnya ayat, lembut gigi dari lidah. Belakang kita, segalanya diperkatakan hingga tidak sedar yang kita telah mengaibkan individu lain. Macam seorang sahabat saya ni, dahulu kami rapat dan saling bercerita serta berkongsi masalah. Tetapi satu hari, sahabat saya ni sanggup bercerita buruk di belakang saya. Geramnya Tuhan sahaja yang tahu. Saya ni penyabar orangnya dan tidak berdendam. Saya tidak akan serang orang tersebut, tetapi kalau tingkahlakunya melebihi batasan, tidak mustahil saya “meletup”. Bagi saya, mungkin dia ingin dilihat sempurna di mata orang lain atau mungkin juga ada faktor lain. Hubungan kami pun sudah renggang dan adakalanya hanya sekadar bertegur sapa sahaja. Susah untuk mencari sahabat yang betul-betul sahabat, yang ada hanya kawan yang menemani di saat kita gembira sahaja.” 

Itulah dua responden yang telah sudi berkongsi pengalaman mereka mengenai tikam belakang. Di sini, ada beberapa pandangan dari tutor Kaunseling, FKP. Kita ikuti apa kata En Mohd Isa Amat. “ Tikam belakang atau backstabbing merupakan satu keadaan di mana sahabat karib telah melakukan satu perkara yang tidak sepatutnya kepada sahabat sendiri. Bergantung kepada individu, adakah tikam belakang ini satu habit atau perlu berbuat begitu untuk melindungi atau untuk mengelakkan dirinya daripada menerima akibatnya. (bergantung kepada situasi). Perkara ini berlaku apabila tiga elemen ini bergabung iaitu fikiran, tingkahlaku dan perasaan. Tiga elemen ini penting dalam perlakuan kita seharian. Apabila ianya bergabung, maka perbuatan adalah perkara terakhir. Adakalanya kesannya lebih teruk bagi kedua belah pihak sehinggakan membawa kepada kebencian tetapi kita kena bijak membezakan sama ada kita membenci empunya diri atau perbuatannya.” Begitulah penerangan dari En. Isa.

Seterusnya, seorang lagi tutor, En. Amin Al-Haadi Shafie akan menghuraikan dengan lebih jelas lagi mengenai tikam belakang. “ Pada saya, istilah tikam belakang ialah apabila sahabat telah melakukan satu perkara di luar jangkaan sahabatnya dan buat kita rasa dikhianati. Istilah sahabat berbeza dengan istilah kawan. Punca berlakunya perbuatan sedemikian disebabkan perasaan iri hati dan kerakusan. Sebagai contoh, apabila seseorang itu inginkan sesuatu dengan cara yang cepat, dia mahu tunjukkan kepada orang ramai yang dirinya berkuasa dan lebih mantap. Secara idealistik, perkara ini tidak sepatutnya terjadi tetapi ianya merupakan satu pengalaman yang setiap orang pernah mengalaminya atau mungkin akan mengalaminya. Orang kata, bila bersahabat kita tidak boleh memilih, tetapi itu silap. Kita kena bijak memilih sahabat kerana sahabat dapat menceriakan diri kita. Jangan sesekali kita risau tidak ada orang yang ingin bersahabat dengan kita kerana dunia ini luas dan ramai lagi yang ingin bersahabat dengan diri kita dan menerima diri kita seadanya. Sebelum pisang berbuah dua kali, pilihlah sahabat yang benar-benar sahabat.” 

Akhir kalam, setiap apa yang terjadi dalam hidup kita, anggap ianya sebagai asam garam dalam kehidupan. Kita tidak meminta untuk semua itu tetapi kita juga tidak boleh menolak apa yang telah tertulis ke atas diri dan berusahalah untuk memperbaiki kehidupan agar lebih ceria di samping sahabat-sahabat yang anda sayang. Ingatlah, apa jua yang kita lakukan biarlah ikhlas kerana Allah 

           

4 Comments

  1. lisaray84 said,

    Bie, pernah berlaku ko benda ni ko Bie???kalu jadi ko Bie, gapo hok Bie akan buat??
    kalu kak lisa memang payah nak maaf ko saing lagu ni…tapi tok tahu lah kalu Bie…ape2 pun, selamat maju jaya, adikkku……

    hai kak lisa, tx 4 entering my blog.. yup, this things was happened 2 me, baru2 je lagi..4 the first, hard 4 me 2 accept it but then i try my best…slowly, not really succesful, but ok la, heheee…tq my dear sis, chaiyo2 4 fnal exam, gud luck…!!

  2. 047 said,

    sy pun pnh kna tikm blkg gk….skit sgt…org yg kite pcye, dh aggp mcm adk bradk dh..tp 2la….emmm..sume ni sbb sy jarg balik bilk…sy slalu bsme dgn sorg ni…kt bilk study…sorg ni best frnz sy…ha..apela…smpai skrg diorg masih sisihkn sy..bnyk citer diorg wt ttg sy…sumenye burk je…sy pun xtaula mane slh sy…ble nk bincg…mengamuk kt sy plak….kate sy serg die plak…adoi…hipokritla…pas2 ade plak watk tmbhan…mengapi apikan citer….ni lg sorg…muka cm innoncent tp 2la…kite xblh judge org dgn tgk luarn je…smpai skrg sy xblh trime ape diorg wt kt sy…diorg ckp sy wt bilk cm hotel je…ha…ingtkn kt ‘u’ kte blh wt ape2 je..tp x rupenye..nk kate diorg caring..mase sy sakit xde plak tanye…lgpun sy g bilk study pun nk stdy bkn wt bnda x elok pun…lg mnarik sy dpt surat yg terlalu pedih isinya utk dibace..haiwan pun blh nangis kut ble bace..mase 2 plak besdy sy…ha..mybe ini hadiah besdy utk sy dr diorg…sedih sgt2….mcm sy xde prasaan je…tp xpe..sy pcye sume ni msti ade hkmhnye….alhamdulillah..sy masih ade Yg ATAS,family dn yg paling pntg best frenz sy ni…sentiase ade dgn sy….brsyukur sgt….ape yg sy tulis ni hnye untuk dikongsi bersme..hargailah orang disekeliling kte………………..

  3. _________ said,

    jadi kawan dan teman itu berbeda jauh dengan sahabat
    saya memang mempunyai banyak teman dan kawan
    tapi kalau SAHABAT baik, sepertinya saya belum punya,di artikel ini kan ada ciri2 orang yg bisa dijadikan sahabat baik ,
    Tapi kalau ciri2 fisik orang, yg bisa kita jadikan sahabat baik gimana Y?
    apakah dari TATAPAn matanya,CARAberbicaranya,ataU ada yg lainNYa

    • bbalqis said,

      entah la..susah untuk dijawab..bila berhadapan dgn kawan @ teman, tanya la hati, adakah mereka layak dijadikan sahabat @ tidak..
      apa sekalipun, ikut la kata hati, kerana hanya hati kita saja yg tahu apa yang kita mahukan..:)

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

%d bloggers like this: