adakah nasib kita seperti mana di bawah…??

March 2, 2008 at 3:38 am (Uncategorized)

“KISAH YANG MUNGKIN NYATA”

 Seperti biasa, setelah pulang dari pejabat dan tiba di rumah, aku terus duduk berehat disofa sambil melepas penat. Sepertinya aku sangat malas untuk membersihkan diri dan menunaikan solat. Sementara keluarga sedang berkumpul diruang tengah.Dalam keletihan tadi, aku disegarkan dengan adanya sesuatu yang menghembus tepat di muka ku. Selang beberapa lama seorang yang tak tampak mukanya berjubah putih dengan tongkat ditangannya tiba2 sudah berdiri di depan mata.Aku sangat terkejut dengan kedatangannya yang tiba2 itu. Sebelum sempat bertanya, siapa dia… tiba2 aku merasa dada ku sesak… sukar untuk bernafas… . namun aku berusaha untuk tetap menghirup udara seperti biasa.Yang aku rasakan waktu itu ada sesuatu yang berjalan pelan2 dari dadaku… … terus berjalan… .. ke kerongkongku. .. .sakittttttttt. .. … .. sakit… … rasanya. Keluar airmataku menahan rasa sakitnya,… .Oh Tuhan apa yang telah berlaku pd diriku… ..Dalam keadaan yang masih sukar bernafas tadi, benda tadi terus memaksa untuk keluar dari tubuhku… kkhh… … … khhhh… .. kerongkonganku berbunyi. Sakit… .. Seolah tak mampu aku menahan benda tadi… Badanku gementar… peluh keringat meluncur deras… .mataku terbelalak.. . .. air mataku seolah tak berhenti.Tangan & kakiku kejang2 sedetik setelah benda itu meninggalkan aku. Aku melihat benda tadi dibawa oleh lelaki misteri itu… pergi… berlalu begitu saja… . hilang dari pandangan.Namun setelah itu… … … aku merasa aku jauh lebih ringan, sehat, segar, cerah… tidak seperti biasanya. Aku heran… keluarga ku yang sedari tadi ada diruang tengah, tiba2 terkejut berhamburan kearahku… . Di situ aku melihat ada seseorang yang terbujur kaku ada tepat di atas sofa yang kududuki tadi. Badannya dingin kulitnya membiru.Siapa dia ?… Mengapa keluarga ku memeluknya sambil menangis… mereka menjerit… histeria … lebih teruk ibuku seolah tak mau melepaskan orang yang terbujur tadi… Siapa dia… … … … . ?? Betapa terkejutnya aku ketika wajahnya dibalikkan. Dia… … .. dia… … . dia mirip dengan aku… . ada apa ini Tuhan… ??Aku cuba menarik tangan iibuku tapi tak mampu… .. Aku cuba pula untuk merangkul abang, kakak dan adik2 ku tapi tak berjaya. Aku cuba jelaskan kalau itu bukan aku. Aku cuba jelaskan kalau aku ada di sini..Aku mulai berteriak… .. tapi mereka seolah tak mendengarkan aku. Seolah mereka tak melihatku… Dan mereka terus-menerus menangis… .aku sedar.. aku sedar bahawa lelaki yang misteri tadi telah membawa rohku. Aku telah mati… aku telah mati. Aku telah meninggalkan mereka. tak kuasa aku menangis… . berteriak… … Aku tak kuat melihat mereka menangisi mayatku.Dalam hidupku belum banyak yang kulakukan untuk membahagiakan mereka. Belum banyak yang telah kulakukan untuk mereka. Tapi waktuku telah habis… … . masaku telah terlewat… … .. aku sudah dikembalikan pada saat aku terduduk di sofa setelah penat seharian bekerja.Sungguh, bila aku tahu aku akan mati, aku akan membahagi waktu bila harus bekerja, beribadah, untuk keluarga dll.Aku menyesal aku terlambat menyedarinya. Aku mati dalam keadaan belum sholat. Oh Tuhan, JIKA kau inginkan keadaanku masih hidup dan masih bisa bersimpuh,mengakui segala dosa & berbuat kebaikan sehingga bila maut menjemputku kelak aku telah berada pada keadaan yang lebih bersedia, aku amat  bahagia Ya Allah…

5 Comments

  1. hafilez said,

    kematian semmgny sesuatu yg xblh diduga…xmengenal umur,darjat ataupn jantina.bile baca kisah ni, org kadang terfikir adakah org yg nk mati tu dpt rasa dan tahu yg dia akan mati meninggalkn dunia….slaluny org ckp dia akan tahu dan kadang akan bg isyarat atau tnda2 dia akan pergi pd org terdekat dan ini m’ingatkn org sgt2 ttg arwah abg yg terencat akal pd hr dia dimskkn ke hospital krn sakit sawan yg semakin teruk…igt lg bile ayah dan mak org tgh b’siap, arwah abg yg semmgny manja dtg dan tiba2 m’cium kaki org..adakah dia sebnrny dpt merasai apa yg bakal ditempuhiny?malangny wktu itu org tidak mmpu mntfsir mksd disblik perlakuan abg itu…dan tnpa dijangka,arwah mengglkn kami semua semasa dlm perjlnn blk ke rumah.lebih mengejutkn bila kami mndpt tahu yg arwah mengidap sakit bengkak hati yg tak kami tahu selama ini…moga arwah abg dicucuri rahmat di alam sana….

  2. ieyd safni said,

    hai..biey, that’s a good story..i’m feeling insaf skit..takutnya..orang pun slalu melewt2kan solat..taubat tak nak wat lagi..thanks sebab bagi comment blog orang, nice comment..meh kita berusaha bersama2..k, lets go..strive for your future.

  3. iedayu said,

    Hello biey, nice story but menakutkan.. slama nie kta aggp solat 2 bnda kecik tp bla dh jd mcm 2 baru kta nk insaf, tapi ape gunanya, semua 2 dh trlmbt.. slama nie tuhan bg kta byk masa untuk beribdat kpadnya, tp kta hanya mghabiskan masa 2 dgn menonton tv, dgr radio, brsmbg kosong. kalu mcmk 2 ape ertinya kta insan yg brgelar hamba. di mana tanda ucpan terima kash kta terhadap ilahi yg telah mmemberi brmacm2 nikmat kpada kta.. pe2 hal pn cite blh mmberi kta kesedran & keinsafan di atas kelalaian kta slma ini..

    tx u 4 entering my blog..org x pnh agap solat 2 bnde kcik, cuma melewat2kan wktu semayang 2 y x bgus n 2 y slalu org amalkan…kdg 2 trasa jgk tp kta m’sia biasa x lpas dr bt silap..slagi kita ni b’nma m’sia, slagi tu lah syaitan2 akan kuasai diri kta dan seandainya kita x berjaya tepis, kita ni tergolong dalam….?? fhm2 la yerrr….hehehee…

  4. mujahidsuci said,

    salam… wahhh… takut aku bie dengar cito mu tu… masyaallah…

    dengar @ bce…?????heheheeee….em, klu rse takut, byk kan lah amal ibadat kita, msg2 dah besar, tahu apa baik dan bruk….-)

  5. aina08 said,

    salam best kisah ni. insaf la diri dan selalu lah mengingati allah

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: